Het talent van Yvette van Doorn
Benieuwd waar wij als Matchcare mee bezig zijn en wat ons drijft? Wil je weten hoe het is om bij Matchcare te werken? De komende tijd laten we enkele medewerkers van Matchcare aan het woord. Ze laten vanuit een eigen perspectief hun licht schijnen over werk, visie en persoonlijke ontwikkeling. Vandaag vertelt loonwaarde deskundige Yvette van Doorn over haar werk en loopbaan. Ze begon in 2010 bij Matchcare als sales consultant, de ontwikkeling die ze sindsdien doormaakt als professional past bij de ontwikkeling die ze als persoon heeft doorgemaakt:
‘Ik heb altijd in de sales in de frontlinies gewerkt, maar wilde ontdekken wat er nog meer bij mij past. Ik ben mij gaan omscholen en ben weer gaan studeren. Nu ben ik afgestudeerd als Verlies-, Rouw- en Stervensbegeleider. Ik was nieuwsgierig en zocht meer verdieping. Mijn studie heb ik daarom voortgezet naar geestelijk begeleider. Geestelijk begeleiding gaat over de levensverhalen en existentiele vraagstukken rondom het leven en sterven van een mens. Waarbij je mensen rondom zin- en betekenisgeving vraagstukken in kwetsbare periodes van hun leven zult gaan begeleiden. Daar houd ik mij graag mee bezig en dat sluit heel erg aan op het beroep van loonwaarde deskundige. In deze functie bepaal ik de loonwaarde van een medewerker die een afstand tot de arbeidsmarkt heeft. Dit is op basis van zijn tempo, kwaliteit en de netto werktijd van de uit te voeren taken t.o.v. een medewerker binnen een regulier dienstverband. In gesprek met de kwetsbare medewerker, hun werkgever en veelal jobcoach onderzoeken we wat de medewerker daarnaast nodig heeft om zich verder te ontwikkelen binnen of buiten de organisatie waar deze medewerker werkzaam is. Deze functie kwam in 2019 vacant, ik ben toen gaan informeren over de mogelijkheid voor een interne stap. Natuurlijk zou ik met mijn ervaring gemist worden bij sales, maar juist die ervaring kon ik direct inzetten voor een andere opdracht in deze nieuwe functie. Dat zag Matchcare ook en zo werd kans geboden om in een nieuwe rol aan het werk te gaan.
Voor mij betekende dit vanuit de werkgeversmarkt een overstap naar het sociaal domein. Een van de drie pijlers van Matchcare, naast onderwijs en werkgeversmarkt. Het sociaal domein heeft betrekking op iedereen met een participatie achtergrond. Voor gemeenten richten wij platformen in waarmee werknemers en begeleiders inzage krijgen in loopbaanontwikkeling. Hiermee creëren we een transparante dialoog tussen gemeenten en werkgevers die werken met een doelgroepenregister en subsidie krijgen voor medewerkers met een participatie achtergrond. We ontwikkelen instrumenten onder Szeebra en leiden loopwaarde deskundigen op.
Met onze gestandaardiseerde loonwaardemethodiek voer ik in opdracht van gemeenten loonwaardemetingen uit. Ik bezoek veel werkgevers in alle sectoren want in elke branche hebben werkgevers mensen in dienst met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hierdoor heb ik een brede kijk wat er zich op de arbeidsmarkt afspeelt, dit vind ik een van de boeiendste aspecten van mijn werk. Samen met de werkgever en jobcoach kijken we wat de medewerker met een afstand tot de arbeidsmarkt nodig heeft. Wat heb je nodig voor je ontwikkeling? Het is prachtig als medewerkers na verloop van tijd naar regulier werk kunnen uitstromen. Dit vind ik mooi van het werk. En de uitdaging is steeds anders. Wanneer je de werkplek bezoekt kijk je naar de organisatie, de afdeling de, de aard van de werkzaamheden en praat je met de medewerker. Al die input komt samen in een advies voor het percentage van subsidie en daarnaast het advies over hoe de medewerker zich kan ontwikkelen om mee te participeren in de maatschappij.
Ik werk neutraal voor alle partijen. Ik ben er om objectief die meting uit te voeren. De gemeente is in naam de opdrachtgever, maar in de praktijk zie je ook de grote betrokkenheid van werkgevers om een medewerker verder te helpen. Ik maak hiervoor gebruik van het Szeebra loonwaardesysteem, die afgelopen juli helemaal is vernieuwd in opdracht van ministerie van Sociale Zaken. Tot voor kort hadden bedrijven allemaal hun eigen methode, soms verschilde zelfs de methode tussen filialen van hetzelfde bedrijf onderling. Deze standaardisering draagt echt bij de nauwkeurigheid van de loonwaardemeting.
Mijn toekomst bij Matchcare?
Binnen sales werkte ik veel met onze producten en dienstverlening, maar zag ik niet de gebruiker. Dit past veel beter bij mij. Ik geloof dat als jij je talenten kan inzetten, je waardevol bent voor het bedrijf. Dit zie ik terug bij de loonwaardemeting en is ook wat ik terugkrijg van bedrijven. Ondanks die ‘afstand’ zijn medewerkers heel waardevol, talentvol en prettig in je team te hebben. Bij Matchcare krijg je de ruimte om je eigen pad te bewandelen, om je talenten in te zetten om zo je eigen baan te creëren. Je moet wel zelf de regie nemen over je loopbaan, maar daar krijg je wel alle ruimte voor.’