Praat gewoon met me
Praat gewoon met me

Weg met het functioneringsgesprek!

Een aantal jaar geleden las ik in de Intermediair een artikel over de zin en onzin van functionerings- en beoordelingsgesprekken. Wat me vooral bijgebleven is dat je zelden iemand hoort zeggen dat hij zo’n inspirerend beoordelingsgesprek heeft gehad, terwijl dat voor medewerker, manager en organisatie toch voorop zou moeten staan. Een inspirerend gesprek dus… over je loopbaan… hoe werkt dat eigenlijk want het lijkt zo simpel? En hoe kunnen we voorkomen dat de meesten van ons aan het einde van het gesprek met een kater naar buiten lopen?

Beoordelingsgesprekken oude stijl

De manager komt binnen – jullie beiden zijn nog steeds in een goede stemming – anderhalf uur later loop jij met een bedrukt gezicht weer naar buiten…. Que pasa?

Stel, je bent een enthousiaste en gedreven medewerker. Het hele jaar zijn je resultaten prima. Je gaat met plezier naar je werk en je manager is tevreden. Alle reden om aan te nemen dat je beoordelingsgesprek al die positieve vibes laat zien. De manager komt binnen – jullie beiden zijn nog steeds in een goede stemming – anderhalf uur later loop jij met een bedrukt gezicht weer naar buiten…. Que pasa? Waar gaat het mis? Irreële verwachtingen mijnerzijds? Onhaalbare promoties of fenomenale loopbaansprongen wanneer ik het gesprek in ga? Of ligt het eerder aan de vooraf uitgeprinte en ingevulde competentiescoreformulieren met onbegrijpelijke groeiprognoses (die allemaal afgetikt en besproken moeten worden tijdens het gesprek)? Aan het feit dat de ander jou 2 keer per jaar moet ‘raten’, en dat je er dan vervolgens maandenlang weinig meer over hoort? Of aan het feit dat de hoogte van jouw salaris én je jaarlijkse bonus ook tijdens je functioneringsgesprek aan de orde komen – waardoor het zwaartepunt van het gesprek veel meer bij het geld ligt dan bij jouw carrièremogelijkheden en ambities…

Van een ‘Veroordelingsgesprek’ word ik niet gelukkig

Ik zie mezelf als een gelukkige werknemer die elke dag goed gemotiveerd aan het werk gaat, toch bleek het vrij eenvoudig om de beerput van ongenoegen open te trekken als het om beoordelings- en functioneringsgesprekken gaat. Kan dat niet anders? Wordt het niet óók voor de manager een stuk leuker en zinvoller om een gesprek te voeren zonder de medewerker eerst te ‘framen’ aan de hand van een lijst met competenties?

Hoe kan een functioneringsgesprek beter?

Blijkbaar werd ik niet veel gelukkiger of wijzer van deze vorm van beoordelingsgesprekken – maar welke vorm past dan wel bij me? It’s simple as pie, ik wil gewoon een leuk en ontspannen gesprek over hoe het gaat. Ik wil horen waar ik de mist in ga, en ik wil horen als ik sta te shinen. Maar het allerbelangrijkst vind ik dat ik het vaker te horen krijg dan 2x per jaar. Drink een kopje koffie met me, laten we praten over hoe we er voorstaan. Niet alleen ik, maar wij allemaal. Hoe gaat het met ons als bedrijf? En, laten we in godsvredesnaam integraal afstand doen van al die idiote competentiescorelijstjes die tijdens het gesprek ingevuld en doorgesproken moeten worden, zodat het een echt leuk gesprek wordt. Serieus – managers en organisaties van Nederland – is daar ooit iemand beter van geworden?

Functioneringsgesprek wordt ‘Het Goede Gesprek’

Matchcare is altijd een ‘platte’ organisatie geweest. waar je als werknemer veel vrijheid krijgt en waar de manager geen overdreven sturende of directieve aanpak hanteert. Maar goed, fantasieloze beoordelingssystematiek behoorde wel tot onze gebruikelijke HR cyclus.
Sinds een tijdje hebben we ‘Het goede gesprek’ omarmd. Wat kan ik zeggen, het was even wennen maar voelt een stuk zinvoller en vooral relaxter. De beoordelingsformulieren zijn nog een tijdje gebleven, maar namen steeds minder een prominente plek in tijdens de halfjaarlijkse gespreksrondes. Daarnaast veranderde er wat op de werkvloer. Wat vaker korte gesprekjes over jouw bijdrage aan projecten of klanten, maar ook vaker even kort schakelen over meer persoonlijke zaken. En vooral dat laatste was nieuw. Interesse geeft begrip, en begrip vergroot commitment en werklust. Meer werkplezier en autonomie voor mij, en meer productie, commitment en overall grip voor de manager. Overduidelijke win-win situatie lijkt me. Coachend leidinggeven in actie.

Ok, walk the talk Mr.Manager….

Meer openheid en dus een betere samenwerking, meer resultaat – maar vooral ook meer waardering, commitment en werkplezier!

Wat is er nodig voor (wederzijds) succes – voor manager én medewerker. Wat betekent het als gesprekken niet elke 6 maanden plaatsvinden, maar misschien wel elke maand – of misschien nog wel vaker? Voor mij waren de veranderingen duidelijk – eerder feedback over successen (erg prettig!) maar ook meer zicht en dus sturing op processen die ik minder succesvol afgerond had (minder prettig maar wel zinvol). Duidelijk – de vernieuwde transparantie zette mijn successen in de spotlight, maar ook mijn valkuilen. Vaker met de billen bloot dus, en niet meer twee keer per jaar. Dat was toch wel even wennen.
Ook voor de manager creëerde deze transparantie een nieuwe situatie: ja, meer sturing en zicht op kwaliteit en resultaat (prettig), maar ook het commitment naar de medewerker om nu waar te maken wat je zegt, en niet pas over een half jaar (ongetwijfeld minder prettig maar buitengewoon zinvol). Het goede gesprek leidde in de praktijk dus naar meer Coachen op de werkvloer. Meer openheid en dus een betere samenwerking, meer resultaat – maar vooral ook meer waardering, commitment en werkplezier!

Interesse?

Bij interesse voor onze trainingen en coaching rondom dit onderwerp mag je mij uiteraard bellen op 06-20857799. Ik kan me ook voorstellen dat je liever mijn manager Henk 06-51455773 aan de telefoon krijgt, om zijn kant van dit verhaal te horen.
Hij wacht op je telefoontje.

Martinique Visser MatchcareNaam: Martinique Visser

Specialisaties: Coaching gericht op het verbeteren van online- en offline presentatievaardigheden

Motto: “Bij elke training of coaching staat maar één vraag centraal: hoe staat het met jouw impact? Weet jij jezelf in de spotlight te zetten, kan jij jouw energie overbrengen, en  sta jij in vol contact met jouw publiek.”

Meer informatie

Ook interessant voor jou?

Privacy Instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Je kunt hiervoor onze Privacy Verklaring raadplegen. Hieronder kun je je voorkeuren instellen.