In 5 stappen uit je comfortzone

In 5 stappen uit je comfortzone

Je kent het gevoel vast wel, je zit op kantoor, het werk doe je routinematig, je geeft je collega’s elke ochtend een vriendelijke knik. Er is niets specifieks mis, maar je voelt je ook niet écht gelukkig. De weken gaan in een saaie routine voorbij. Hoe kom je hieruit? Je weet in je achterhoofd dat er iets moet veranderen, maar hoe of wat is nog te wazig voor je. Waar te beginnen.

Het makkelijke antwoord is dat je jezelf moet leren uit je comfortzone te stappen. Om zo nieuwe dingen te ontdekken. De eerste stap is echter altijd moeilijker dan gedacht. Ik weet dit zelf ook uit ervaring. Ik heb jarenlang gewerkt bij een grote provider. Ik verdiende redelijk goed, had leuke collega’s. Maar op het werk zelf was ik al een lange tijd uitgekeken, te veel routine, te veel automatische piloot.

Ik heb me er zelf toe gezet om het gemak, het comfort te verlaten en heb zodoende een hoop spannende, leuke dingen meegemaakt, zowel in mijn persoonlijke leven als in mijn carrière. Dit heb ik allemaal in gang gezet door met een paar kleine stappen uit mijn comfortzone te gaan, Gevolgd door enkele grote stappen.

If you always do what is easy and choose the path of least resistance, you never step outside your comfortzone. Great things don’t come from comfortzones.

Roy Bennet

In deze blog leg ik uit hoe ik dat gedaan heb én hoe jij dat kan toepassen. Maar eerst:

 Wat is de comfortzone precies?

De Comfortzone is een psychologische staat waarin je je op je gemak, veilig en vertrouwd voelt. Het kan zowel een routine in je leven zijn als een locatie waar je je goed bij voelt. Een voorbeeld kan zijn: je werkt 8 uur per dag in functie die je niet écht meer uitdaagt, thuis eet je snel je diner voor de tv, waarna je achter je computer verdwijnt. Elke dag van de week is niet heel veel anders dan de vorige.

Is de comfortzone altijd slecht?

Nee, niet altijd. Als je een drukke, chaotische periode achter de rug hebt, dan kan een paar weken of zelfs maanden in de comfortzone zitten juist zijn wat je nodig hebt. En ik ken zelf ook genoeg werknemers die goed zijn in hun werk, en juist veel plezier halen uit de routine in zowel hun privé als werkleven. Uiteraard is daar niets mis mee.

Maar als je er iets in je begint te knagen. Een onbenoembaar gevoel dat niet alles klopt of dat je dingen mist. Dan wordt het tijd om uit je comfortzone te stappen.

 

Dus hier enkele stappen die mij uit mijn comfortzone hebben gehaald plus een bonus tip

Begin met kleine stappen

Je zou denken dat het logisch is om gelijk met een reusachtige stap je leven op een ander spoor te zetten. In theorie klopt dat ook wel, maar er zijn maar weinigen die dát lukt.

Nee, de beste manier om uit je comfortzone te komen is met kleinere stappen. Het is namelijk makkelijker (en minder eng) om met een kleine stap te beginnen. Neem bijvoorbeeld eens een iets andere route naar huis of doe je boodschappen in een andere supermarkt. Kleine, maar oh zo belangrijke stappen die je een beetje wakker kunnen schudden.

Schrijf je in voor een cursus of training

Nieuwe inzichten leren zorgen ervoor dat je in een goede routine komt dat je juist meer nieuwe dingen wilt ervaren en zien. Een training of cursus kan daar perfect voor zijn. Dit kan van alles zijn, een kookcursus, of als je je erg dapper voelt salsadansen. Of zijn er misschien cursussen die je werkleven kunnen verbeteren? Excel, Social Media, Spreekvaardigheid, noem het maar op! Als je werkzaam bent bij een middelgroot tot grote organisatie is er vast een budget voor je waar je deze cursussen van kunt betalen.

Dit was specifiek voor mij één van de eerste stappen die ondernam. Mijn oude werkgever had een scholingsbudget van €1000,00 per jaar. Dit bedrag heb ik jaarlijks aangewend om cursussen te volgen op het gebied van social media, SEO, online marketing en customer journey onderzoek Wat heeft geleid dat ik nu als online marketeer zit bij het prachtige Matchcare!

 

Geniet van je succesjes en vergeef jezelf je fouten

Zodra je de eerste voorzichtige stappen uit de comfortzone hebt gezet raad ik je aan te leren hiervan te genieten! Hoe klein deze stappen ook waren, besef dat je nu dingen hebt gedaan die eerder geen onderdeel van je routine uitmaakten. Dat mag best gevierd worden! Dit klinkt misschien als psychologie van de koude grond, maar als je het vizier richt op het goede gevoel wat nieuwe stappen je geeft, wordt het ook makkelijker om de focus te behouden.

Daar tegenover staat dat je jezelf moet vergeven als je in de fout gaat. Weinig zaken in het leven gaan gelijk perfect, zeker niet als het allemaal nieuw voor je is. Door je zelf voor de kop stoten als het niet naar wens gaat óf je een paar keer weer terugschiet in je oude, vertrouwde routine maak je het alleen nog moeilijker.

Ik zelf kan daar een voorbeeld van geven. 1 van de manieren waarop ik me meer focus en uitdaging wist te geven was door veel meer regelmatig de sportschool in te duiken met een helder doel: meer spierontwikkeling. Maar zoals iedereen had ik, zeker in het begin, dagen dat ik liever lui op de bank voor de tv met een biertje bleef hangen. Met als gevolg dat ik me de volgende dag schuldig en lamlendig voelde. Het beste advies wat ik toen van één van mijn trainers kreeg: vergeef je zelf zo’n misstap.

Als je jezelf vergeeft wordt het namelijk veel makkelijker om weer terug in het zadel te stappen.

Begin de dag met een koude douche

Je zult vast van Wim ‘The Iceman’ Hof hebben gehoord. De stoere Hollander die met gemak in z’n onderbroek onder ijsschotsen zwemt of lange wandelingen door een sneeuwlandschap maakt. Omgaan met kou en ontberingen is uitstekend om uit je comfortzone te komen. Nu besef ik me ten degen dat zwemmen op de Noordpool misschien wel een erg grote stap is. Maar er is een kleinere stap die je met redelijk gemak nog thuis kan doen:

Douche elke ochtend minimaal 30 seconden met koud water. Het is zowel goed voor je bloedsomloop, je bent in 1 klap wakker én daarnaast is een dergelijke kleine beproeving uitstekend om je suffe routine mee te doorbreken.

En mocht 30 seconden nog iets te veel zijn, begin dan met 5 seconden en bouw het langzaam op.

Daag jezelf fysiek meer uit

Aansluitend op het koud douchen advies is het in zijn geheel handig om jezelf fysiek meer uit te dagen. In mijn ervaring als ik goed getraind heb en een heerlijk moe gevoel en compleet leeg hoofd heb lijken alle beren op de weg niet zo gevaarlijk meer.

In deze blog leg ik uit hoe ik dat gedaan heb én hoe jij dat kan toepassen. Maar eerst:

 Wat is de comfortzone precies?

De Comfortzone is een psychologische staat waarin je je op je gemak, veilig en vertrouwd voelt. Het kan zowel een routine in je leven zijn als een locatie waar je je goed bij voelt. Een voorbeeld kan zijn: je werkt 8 uur per dag in functie die je niet écht meer uitdaagt, thuis eet je snel je diner voor de tv, waarna je achter je computer verdwijnt. Elke dag van de week is niet heel veel anders dan de vorige.

Is de comfortzone altijd slecht?

Nee, niet altijd. Als je een drukke, chaotische periode achter de rug hebt, dan kan een paar weken of zelfs maanden in de comfortzone zitten juist zijn wat je nodig hebt. En ik ken zelf ook genoeg werknemers die goed zijn in hun werk, en juist veel plezier halen uit de routine in zowel hun privé als werkleven. Uiteraard is daar niets mis mee.

Maar als je er iets in je begint te knagen. Een onbenoembaar gevoel dat niet alles klopt of dat je dingen mist. Dan wordt het tijd om uit je comfortzone te stappen.

 

Dus hier enkele stappen die mij uit mijn comfortzone hebben gehaald plus een bonus tip

Begin met kleine stappen

Je zou denken dat het logisch is om gelijk met een reusachtige stap je leven op een ander spoor te zetten. In theorie klopt dat ook wel, maar er zijn maar weinigen die dát lukt.

Nee, de beste manier om uit je comfortzone te komen is met kleinere stappen. Het is namelijk makkelijker (en minder eng) om met een kleine stap te beginnen. Neem bijvoorbeeld eens een iets andere route naar huis of doe je boodschappen in een andere supermarkt. Kleine, maar oh zo belangrijke stappen die je een beetje wakker kunnen schudden.

Schrijf je in voor een cursus of training.

Nieuwe inzichten leren zorgen ervoor dat je in een goede routine komt dat je juist meer nieuwe dingen wilt ervaren en zien. Een training of cursus kan daar perfect voor zijn. Dit kan van alles zijn, een kookcursus, of als je je erg dapper voelt salsadansen. Of zijn er misschien cursussen die je werkleven kunnen verbeteren? Excel, Social Media, Spreekvaardigheid, noem het maar op! Als je werkzaam bent bij een middelgroot tot grote organisatie is er vast een budget voor je waar je deze cursussen van kunt betalen.

Dit was specifiek voor mij één van de eerste stappen die ondernam. Mijn oude werkgever had een scholingsbudget van €1000,00 per jaar. Dit bedrag heb ik jaarlijks aangewend om cursussen te volgen op het gebied van social media, SEO, online marketing en customer journey onderzoek Wat heeft geleid dat ik nu als online marketeer zit bij het prachtige Matchcare!

 

Geniet van je succesjes en vergeef jezelf je fouten

Zodra je de eerste voorzichtige stappen uit de comfortzone hebt gezet raad ik je aan te leren hiervan te genieten! Hoe klein deze stappen ook waren, besef dat je nu dingen hebt gedaan die eerder geen onderdeel van je routine uitmaakten. Dat mag best gevierd worden! Dit klinkt misschien als psychologie van de koude grond, maar als je het vizier richt op het goede gevoel wat nieuwe stappen je geeft, wordt het ook makkelijker om de focus te behouden.

Daar tegenover staat dat je jezelf moet vergeven als je in de fout gaat. Weinig zaken in het leven gaan gelijk perfect, zeker niet als het allemaal nieuw voor je is. Door je zelf voor de kop stoten als het niet naar wens gaat óf je een paar keer weer terugschiet in je oude, vertrouwde routine maak je het alleen nog moeilijker.

Ik zelf kan daar een voorbeeld van geven. 1 van de manieren waarop ik me meer focus en uitdaging wist te geven was door veel meer regelmatig de sportschool in te duiken met een helder doel: meer spierontwikkeling. Maar zoals iedereen had ik, zeker in het begin, dagen dat ik liever lui op de bank voor de tv met een biertje bleef hangen. Met als gevolg dat ik me de volgende dag schuldig en lamlendig voelde. Het beste advies wat ik toen van één van mijn trainers kreeg: vergeef je zelf zo’n misstap.

Als je jezelf vergeeft wordt het namelijk veel makkelijker om weer terug in het zadel te stappen.

Begin de dag met een koude douche

Je zult vast van Wim ‘The Iceman’ Hof hebben gehoord. De stoere Hollander die met gemak in z’n onderbroek onder ijsschotsen zwemt of lange wandelingen door een sneeuwlandschap maakt. Omgaan met kou en ontberingen is uitstekend om uit je comfortzone te komen. Nu besef ik me ten degen dat zwemmen op de Noordpool misschien wel een erg grote stap is. Maar er is een kleinere stap die je met redelijk gemak nog thuis kan doen:

Douche elke ochtend minimaal 30 seconden met koud water. Het is zowel goed voor je bloedsomloop, je bent in 1 klap wakker én daarnaast is een dergelijke kleine beproeving uitstekend om je suffe routine mee te doorbreken.

En mocht 30 seconden nog iets te veel zijn, begin dan met 5 seconden en bouw het langzaam op.

Daag jezelf fysiek meer uit

Aansluitend op het koud douchen advies is het in zijn geheel handig om jezelf fysiek meer uit te dagen. In mijn ervaring als ik goed getraind heb en een heerlijk moe gevoel en compleet leeg hoofd heb lijken alle beren op de weg niet zo gevaarlijk meer.

Een wandeling is het beste medicijn.

Hippocrates

Het kan een flinke wandeling zijn, een potje tennis waarin je nét even wat meer competitiever bent dan normaal. Of je daagt jezelf uit door voor een wat meer spannende bezigheid te gaan, zoals boksen of bergbeklimmen.

Zelf probeer ik ook elke dag rond lunchtijd minimaal een korte wandeling te maken. Problemen waar ik dan mee zit, zijn na afloop niet zo groot meer. En als ik de wandeling vergeet? Dan vergeef ik mezelf.

Bonustip:

Lees! Veel!

Een eigenschap die succesvolle mensen gemeen hebben is dat ze veel lezen. Volgens een studie van de Universiteit van Emory is lezen ook goed in het ontwikkelen en onderhouden van je hersenfuncties. Lezen is goed voor je creativiteit en zorgt ervoor dat je je kan verplaatsen in iemand anders.

Daarnaast zijn er zoveel redenen waarom veel lezen goed voor je is. Je haalt er inspiratie uit, je kunt je vaardigheden op peil houden óf nieuwe leren (wat ook een je comfortzone stappen is). En het hoeft niet per se zware, verstandige kost te zijn. Fictie is net zo goed om je hersens mee te ontwikkelen en kan ook degelijk voor inspiratie zorgen. Dus reserveer elke dag 30 minuten en sla een boek of e-reader open!

Uiteraard kunnen we je bij Matchcare helpen met dat dat ene zetje om uit je comfortzone te komen. We bieden bijvoorbeeld diverse trainingen aan om je presentatie vaardigheden te verbeteren of je Persoonlijk Leiderschap te ontwikkelen.

En daarnaast introduceren we net de Z!N & FIT! Coaching programma’s, waarmee je je loopbaan een boost kan geven! Het is aan jou #eigen regie

Bart Jan Teunisse Online Marketeer Matchcare
Bart Jan Teunisse Online Marketeer Matchcare

Ook interessant voor jou?

Privacy Instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Je kunt hiervoor onze Privacy Verklaring raadplegen. Hieronder kun je je voorkeuren instellen.