De vele gezichten van de robot revolutie

André van der EventuinBlogartikelen, Nieuws, Ontwikkeling, UncategorizedLeave a Comment

Uit het onderzoek ‘The Future of Jobs 2018’ van het World Economic forum (WEF) blijkt dat veel banen worden overgenomen door machines. En daarom, stelt het onderzoek, is de grootste uitdaging dat werknemers zichzelf blijven ontwikkelen. Met name op de gebieden van creativiteit, kritisch denken en overtuigen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe raakt deze ontwikkeling jouw organisatie en hoe betrek je als organisatie je medewerkers bij deze verschuiving? De robot revolutie kent vele gezichten. Wat betekent dit nu precies voor jou en je organisatie? Raakt echt de helft van de medewerkers zijn of haar werk kwijt? Ik geloof daar niet in. Werk verandert en dat betekent dat werkend Nederland zal moeten mee veranderen. Ik neem je graag mee in het hoe van deze veranderingen.

Het begint bij loopbaanvaardigheden

In het rapport ‘ The Future of Jobs 2018’ krijgen bedrijven, overheden en werknemers antwoorden om met de verschuiving van werk aan de slag te gaan. Matchcare maakt deze antwoorden concreet met haar programma’s op het gebied van talentmanagement en talentontwikkeling. Of het nu gaat om excelleren in de huidige functie, meegaan in een veranderende functie of zelfs het realiseren van een nieuwe functie (buiten de organisatie). Het begint bij loopbaanvaardigheden.

In mijn visie is de basis van talentmanagement en talentontwikkeling;

  • eigen regie
  • sociale vaardigheden
  • verandervermogen en
  • mediawijsheid.

Mensen die deze vaardigheden op orde hebben, werken met plezier, ontwikkelen zich en zijn in alle fasen van hun loopbaan van toegevoegde waarde voor hun organisatie. Ik noem dat: Duurzaam Aantrekkelijk.

Duurzaam aantrekkelijk en effectieve communicatie

Ik wens iedereen duurzame aantrekkelijkheid toe en ondersteun vanuit mijn talenten organisaties en individuen om loopbaanvaardigheden te ontwikkelen en fit te houden. Dit is het meest effectief als dat is ingebed in de communicatie, cultuur en werkprocessen van werkgevers en werknemers. Communicatie leidt ertoe dat mensen voelen dat investeren in ‘Duurzaam aantrekkelijk’ ook voor hen belangrijk is. Effectieve communicatie geeft antwoord op de vraag: ‘Waarom zou ik meedoen?’ en ‘Waarom zou ik dat nu doen?’ en ‘Wat kan ik ermee?’.

Als de attentie van mensen er eenmaal is en zij voelen dat dit voor hen geldt kunnen zij een cultuurverandering doormaken. Vervolgens gaan zij op zoek naar antwoorden op vragen als: ‘Oké, maar waar moet ik dan beginnen?’ en ‘Hoe moet ik er dan mee aan de slag?’ Het is daarbij belangrijk het mensen zelf zo makkelijk mogelijk te maken om mee te doen en mensen de voordelen van in actie komen te laten ervaren.

Een bekend voorbeeld van effectieve communicatie, cultuurverandering en is de introductie van ‘de BOB’ om alcohol gebruik in het verkeer tegen te gaan. Tijdens de campagne werd uitgelegd wat alcohol in het verkeer doet, waarom het niet acceptabel is en werden handvatten aangereikt waarmee men zelf aan de slag kan (het aanwijzen van ‘de BOB’).

Investeren in talent loont

Het onderzoek ‘The Future of Jobs 2018’ laat nogmaals zien dat het loont te investeren in talentmanagement en talentontwikkeling. Heb je vragen over wat dit voor jou of je organisatie kan betekenen?

Ik deel graag mijn ervaring over:

  • Het opzetten en uitvoeren van communicatie-campagnes
  • Het ontwikkelen, implementeren en onderhouden van online loopbaanplatformen
  • Het leveren van de beste face 2 face coaching en training

Deel gerust hieronder jouw ervaring, aanvullingen of vraag. Laten we vooral met elkaar in gesprek gaan over hoe we het beste kunnen omgaan met de vele gezichten van de robot revolutie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *