albert-jan-frankfort

Even kennismaken: Albert Jan Frankfort, nieuwe Chief Technology & Services

In de wandelgangen wordt hij nu al de ‘Louis van Gaal’ van Matchcare genoemd. Een vergelijking die enige context behoeft, ook voor hemzelf. Al kan hij zich wel iets voorstellen bij de ludieke analogie: ‘we zitten misschien allebei in de fase van onze carrière waarbij je ervaring kan delen met jongere collega’s, wat ook een fase is waar je makkelijker lastige beslissingen neemt die soms nodig zijn. En ja, ik ben doortastend en ik geloof in het teamproces.’ Een compliment? ‘Ik heb zeker respect voor Louis van Gaal als professional.’

Helemaal nieuw is Matchcare voor Albert Jan niet. ‘Ik heb een jaar of 20 voor een grote uitzendorganisatie gewerkt, ik ben daar Digital Officer en Directeur IT Services geweest. Vanuit die rol kende ik Matchcare, omdat op gegeven moment sprake was van een eventuele samenwerking. Ik heb destijds, en dan hebben we het over 2004, Misja Bakx gesproken. Ik kan mij dat gesprek overigens nog levendig herinneren. Vandaar dat de vacature op LinkedIn mij direct opviel.’

Uitdagingen, mogelijkheden en ambities

‘Ik heb vooral met Andre van den Eventuin, Misja Bakx en Arjen Kraal meerdere gesprekken gevoerd over de functie, over visie, technologie en over de organisatie richting de toekomst – en daarin vonden we elkaar. Een belangrijke conclusie uit die gesprekken is dat er meerdere uitdagingen zijn binnen mijn rol, maar ook voor Matchcare als organisatie. Er is in de afgelopen jaren een lappendeken aan technologie en producten ontstaan waardoor de propositie steeds veelzijdiger wordt, maar ook diffuser; troebel. Deels ingegeven door de warme relatie die Matchcare met klanten heeft, waardoor het vaak maatwerk levert.

Vanuit dienstverlening perspectief erg goed, maar vanuit onderhoud van applicaties een kriem. Vanuit mijn rol als Chief Technology & Services zie ik toe op de ontwikkeling van technologie, maar ook op de kwaliteit waarop we deze technologie aanbieden. Denk aan performance, schaalbaarheid en security, maar ook de wijze waarop we dit implementeren bij onze klanten en afnemers. We moeten binnen de technologie een transitie maken naar eenduidigheid, zonder dat we inboeten op die kenmerkende dienstverlening.

Naast de genoemde uitdagingen werd in onze verkennende gesprekken ook duidelijk dat er veel mogelijk is. Dat de ervaring er is waaruit je kan vertrekken en dat er ambitie is. Bijvoorbeeld ambitie om meer te betekenen voor het onderwijs en voor individuele kandidaten. Ik hoop vanuit een technisch perspectief bij te dragen aan zowel het aangaan van de uitdagingen als het inlossen van die ambities. Dat betekent concreet dat de technologie moet worden klaargemaakt voor een API architectuur, waarin componenten van de technologie niet perse een eigen user interface meer nodig hebben en waarbij je kan koppelen met bestaande systemen. Dat kunnen systemen van gemeenten zijn, maar ook commerciële software van derden. Zo wordt het makkelijker om meerdere marktcombinaties aan te bieden, zonder dat we daar specifieke maatwerk elementen aan hoeven toe te voegen. Hoe dat er precies gaat uitzien, en welke technologie keuzes we daarin gaan maken zal de komende maanden verder moeten worden uitgewerkt.’

Geloof in waar Matchcare voor staat

‘De markt is enorm overspannen en er is schaarste aan de kandidaten kant. Het is ontzettend belangrijk dat de juiste mensen op de juiste plek zitten en ook blijven zitten. Investeren in het behouden van mensen is de beste investering die je als bedrijf kunt doen; een recruitmentproces is een kostbare en in toenemende mate langdurige aangelegenheid.

Dat is de economisch-financiële kant, maar de haast filosofische kant is dat we begrijpen dat mensen zich permanent moeten blijven ontwikkelen. Niemands relevantie is gegarandeerd, er bestaat een permanente noodzakelijkheid om je ontwikkeling bij te houden. Als werkgever kun je veel betekenen in het begeleiden van werknemers bij die ontwikkeling. Matchcare kan hierbij helpen.

Het aardige aan onze producten en diensten is dat ze minder gevoelig zijn voor conjunctuurschommelingen. De gehele cyclus van vraag en aanbod in de arbeidsmarkt (werknemers, werkgevers) wordt door onze software toepassingen afgedekt. Wel zullen onze collega specialisten (product consultants, projectleiders, coaches) continu met hun voelsprieten in de markt moeten staan om tijdig te anticiperen op trends en veranderingen in de arbeidsmarkt.  Met andere woorden: we zullen als organisatie heel goed moeten blijven luisteren naar de afnemers van onze producten, en onze producten indien noodzakelijk daarop aan moeten passen. Dan komen we toch weer uit bij dat teamproces -het collectief. Misschien is de vergelijking met Louis van Gaal toch niet zo vreemd.’

Privacy Instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Je kunt hiervoor onze Privacy Verklaring raadplegen. Hieronder kun je je voorkeuren instellen.