header blog positief werken corona

4 tips om positief thuis te blijven werken

We werken al enige tijd thuis  en niemand weet hoe lang het nog gaat duren. Daarom: hoe blijf je mentaal fit en zorg je ervoor dat je positief blijft werken? Hier 4 tips om positief thuis te blijven.

Voordat we overgaan naar de tips..hoe gaat het nieuwe werken je af? ‘Trek je het?’ Kan je dat van jezelf zeggen? Wij hebben een speciale test gemaakt die jou laat inzien hoe goed jij met deze verandering om kan gaan. Doen! Ook hebben wij speciale coaching voor positiviteit in deze tijd in het leven geroepen!

Tip 1: Zie het als een uitdaging

Allereerst. Zie dit thuiswerken als een uitdaging! Je gaat hier sterker uitkomen. Je kan dit!

Gun jezelf de tijd om jouw talenten te ontdekken, en leer hoe je ze in kan zetten. Ga bijvoorbeeld naar werkplanet.nl en doe de talentmatch. Hiermee leer je jezelf, jouw talenten en jouw kansen kennen (+je krijgt meteen vacatures te zien). Het mooie van alles is…het kost je niets!
Dit kan het startschot van jouw persoonlijke ontwikkeling zijn.
Volg daarnaast een cursus, lees een boek of luister een podcast.

Onze medewerkers & trainers raden bijvoorbeeld aan:

  • Boek: 7 habits of highly effective people – Stephen Covey
  • Boek: We by Me – Gerd Jan Poortman
  • Boek: Ken Blanchard over leiderschap
  • Podcast: de Ben Tiggelaar Podcast.

Je gaat hier sterker uitkomen!

Tip 2: Keep in touch

Blijf in contact!  Juist in deze tijd van verplicht thuiswerken is het van groot belang dat je contact houdt met je collega’s.

Maak een schema waarin je elke dag met elkaar ‘incheckt’ – het liefst bij de dagstart en bij het afsluiten van de werkdag.  Zo blijf je bij elkaar betrokken en kan je elkaar inspireren om ook tijdens het thuiswerken te werken aan de beste versie van jezelf én van je team!

Mis je de vrijdag middag borrel? Gebruik de mobiele app ‘house party’ om deze te organiseren. Super leuk en gratis!

Tip 3: Bouw wat wellness in je leven. Dat verdien je!

Om positief te blijven, zal je net zo goed voor jezelf moeten zorgen als voor je eigen kind (of een ander dierbaar persoon.)

Denk bijvoorbeeld aan deze dingen:

  • Ga op tijd naar bed.
  • Trakteer jezelf (af en toe).
  • Eet gezond.
  • Sport regelmatig.
  • Neem voldoende rust.
  • Leer “nee” te zeggen als je iets niet wil.

Kortom: gun jezelf de wellness, die je zeker in deze tijd verdiend!

O ja, pro-tip: lunch buiten. Neem je lunch niet mee achter je bureau, maar ga eventjes naar buiten om een frisse neus te halen.  Door naar buiten te gaan geef je jouw hersens even de tijd om ‘uit te schakelen’ en geen prikkels te verteren…

Last but not least… tip 4: Het 21 dagen principe.

Volgens onderzoek blijkt dat een nieuwe gewoonte aanleren, 21 (aaneengesloten) dagen kost. Wil je jezelf dus een blijvende gewoonte aanleren, doe dat dan 21 dagen achter elkaar. Elke dag een half uur lopen? Doe dat 21 dagen lang, en het zal een gewoonte worden.
Een handige tip die Martinique Visser hierbij geeft: ‘pak een (oud) armbandje uit de kast en doe deze om. Dit zal je helpen herinneren aan de gewoonte die je jezelf wilt aanleren’. Ze voegt toe: ‘Ik krijg dan vaak na 21 dagen berichten van trotse mensen dat het hen inderdaad gelukt is een nieuwe gewoonte aan te leren. Super leuk!’

Een handig middel om blijvend resultaat te behalen is coaching. Kijk eens naar ons (online) Loopbaanboost coaching programma. Dit zal je helpen positief te blijven en je praktische handvatten geven.

Contact

Wil je met Matchcare in gesprek over wat we voor jou kunnen betekenen? Vul onderstaande gegevens in en we nemen z.s.m. contact met je op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Privacy Instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Je kunt hiervoor onze Privacy Verklaring raadplegen. Hieronder kun je je voorkeuren instellen.